استاد طب های تخصصی

همه چیز درباره ویروس جدید کنه‌ای SFTS

 

میکرب SFTS چیست؟

میکرب SFTS، به تیره میکرب های "بانیاویریدا" (Bunyavirus) وابستگی دارد و به سبب کنه ها به آدمیزاد انتقال یافته می شود. این میکرب متجاوز از یک دهه قبل ازطریق جمعی از پژوهشگران چینی معرفی شد. اولین موردها ابتلا، در سال 2009 در اطراف روستایی استان های هوبئی و هنان چین دیده شدند.

پژوهشگران با امتحان نمودار خون افرادی که اثر های مشابهی داشتند، این میکرب را شناسایی کردند. گزارشی که در نشریه هفتگی Nature انتشار شده نشان می دهد که این میکرب تاکنون دستکم 30 نفر از اشخاص گرفتار را به دهان نابودی کشانده است. اعلامیه تازه "مرکز نظارت و پیشگیری مریضی چین" (China CDC)، تعداد مرگ و میر متاثر از SFTS را تقریبا بین 16 تا 30 درصد عنوان می کند.

میکرب SFTS به خاطر مساحت وسعت و تعداد مرگ و میر متاثر از آن، به یکی از میکرب های خطرناکی مبدل شده که "سازمان جهانی بهداشت" (WHO) در مورد آن اخطار داده است.

چه کسانی نسبت به SFTS، آسیب پذیرتر هستند؟
کشاورزان، شکارچیان و افرادی که جانور خانگی دارند، لطمه پذیری بیشتری نسبت به این میکرب دارند، زیرا دائما در برخورد بلاواسطه با حیواناتی هستند که احتمالا منتقل کننده باشند. اعلامیه ها نشان می دهند که این ویروس، اغلب از حیواناتی مثل بز، گاو، گوزن و گوسفند به انسان انتقال یافته می شود. حیواناتی که به این میکرب گرفتار می شوند، معمولا اصلاً علامت مرتبطی نشان نمی دهند.


میکرب کنه ای SFTS

نشانه های گرفتاری به SFTS
گزارشی که جمعی از پژوهشگران چین در سال 2011 اعمال دادند، نشان می دهد که زمان نهفتگی، بین هفت تا 13 روز بعد از شروع عارضه است. مردم گرفتار به این میکرب معمولا علامت هایی از جمله تب، خستگی، لرز، سردرد، تورم غدد لنفاوی، بی اشت هایی عصبی، وضعیت تهوع، درد عضلانی، اسهال، استفراغ، درد های شکمی، خونریزی لثه و مواردی از این دست را ابراز می دهند.

برخی از علامت های ابتدایی هشداردهنده، تب شدید، کاهش تعداد پلاکت های خون یا "ترومبوسیتوپنی" (thrombocytopenia) و کاهش تعداد گلبول های سفید در گردش خون یا "لوکوپنیا" (leukopenia) هستند.

از عارضه های خطرناکی که در چندین بیمار رویت شد، می توان به کوتاهی چندین اندام، بروز بواسیر و علامت هایی در دستگاه خشمگین مرکزی نظر کرد.

همچنین بخوانید:

علائم عفونت گوش و راه های درمان آن

چکاپ‌هایی برای تشخیص زودهنگام سرطان

مهم ترین خواص عنبر نسارا در طب سنتی

گرفتاری به SFTS در بیرون از چین
ویروس SFTS به کشور های آسیای شرقی از جمله ژاپن و کره جنوبی نیز منتقل است. از وقت اولین کشف ویروس، تعداد موردها ابتلا به شکل قابل توجهی افزایش داشته است. گزارش مجله Nature نشان می دهد که تعداد مبتلایان کره جنوبی در سال 2013، 36 مورد اعلام شد، اما این آمار در سال 2017 به 270 نفر رسید. چین در سال 2010، 71 مورد و در سال 2016، 2600 مورد گرفتگی داشته است. شمار مبتلایان ژاپن نیز بین سال 2016 تا 2017، تا 50 درصد افزایش یافته است.

ازدیاد موردها گرفتاری در این سه کشور، مقامات سلامت همگانی را بر آن داشت تا پزشکان محلی و اهالی متعارف را در مورد خطرات متاثر از زخم کنه ها تدریس دهند. دانشمندان باور دارند که اگر افراد بیشتری نگاهدار این ویروس و مریضی متاثر از آن باشند، تعداد مرگ و میر به شکل قابل توجهی افت خواهد یافت.

راههای درمان SFTS :
در حالی که واکسن برای معالجه این عارضه هنوز کشف نشده است، به نظر می رسد داروی ضد ویروسی ریباویرین در درمان کسالت مؤثر است.

به منظور جلوگیری از بیماری، مقامات گوناگون دولتی از جمله مراکز نظارت و پیشگیری از بیماری های چین (CDC) از جمیع افراد می خواهند که زمان راه رفتن در بین سبزهزار های بلند، جنگل ها و هر اطراف دیگری که یحتمل کنه ها وجود دارد از پوشیدن شورت کوتاه اجتناب کنند.

 

منبع: shahraranews

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی